Pozemné lanové dráhy

Na území Slovenska sa nachádza niekoľko pozemných lanových dráh. Z nich dve slúžia na prepravu osôb.

PLD Starý Smokovec - Hrebienok

Pozemná lanovka na Hrebienok je bezpochyby najvyhľadávanejšou atrakciou v Starom Smokovci. Je vyše 1,9 km dlhá. Do prevádzky bola uvedená 21. decembra 1908. Každý z jej vozňov poňal len 45 osôb. V roku 1951 došlo k výmene otvorených vozňov za uzavreté. Pred Majstrovstvami sveta v roku 1970 došlo k jej výraznej modernizácii. Rekonštrukciu lanovky realizovali najmä pracovníci Železničného staviteľstva v Bratislave. Technológiu dodala talianska firma Ceretti - Tanfani z Milána. Elegantnú karosériu vozňov s kapacitou 128 cestujúcich vyrobila Carozzeria Varesina. Celkové náklady na rekonštrukciu presiahli 27 mil. Kčs. Posledná jazda lanovky sa uskutočnila 16. septembra 2007. Pôvodné vozne boli premiestnené do Popradu. 22. decembra 2007 bola po rozsiahlej rekonštrukcii uvedená do prevádzky pozemná lanovka v stave, v akom premáva doteraz.

Cieľom rekonštrukcie bolo prevádzkovať horské dopravné zariadenie s najvyšším stupňom bezpečnosti  a cestujúcim ponúknuť maximálny komfort. Súvisí s tým presklenie vozňa s väčším výhľadom počas jazdy, ohrev interiéru vozňov v zimnom období a cirkulácia vzduchu v letných mesiacoch. 

V užšom výbere na nového dodávateľa boli firmy Garaventa (Švajčiarsko) a Pomagalski (Francúzsko). Riešili a posudzovali sa rôzne možnosti a alternatívy samotnej realizácie. Technológiu lanovky vyrobila nakoniec švajčiarska dodávateľská firma Doppelmayr – Garaventa.

18,5 ton ťažké vozne s kapacitou 160 cestujúcich + 1 sprievodca dodala spoločnosť Gangloff. Vznik tejto firmy sa datuje do roku 1928 vo švajčiarskom Berne. Prvý vozeň pozemnej lanovky vyrobila v roku 1929 pre lanovku v Berne. Od 70. rokov 20. storočia firma získala medzinárodné renomé, dnes sa moderné pozemné lanovky s vozňami od tejto spoločnosti nachádzajú napríklad v Zakopanom, Zermatte, Davose či v Hong Kongu. Technológiu lanovky vyrobila firma Doppelmayr – Garaventa. Lanovka zo Starého Smokovca dopraví cestujúcich na Hrebienok za necelých päť minút. Priemerný sklon trasy je 13%. Jej maximálna prepravná kapacita je 1600 osôb za hodinu.

Na lanovej dráhe sa od samého začiatku po súčasnosť zmenilo takmer všetko. Princíp však ostal rovnaký. Stále ide o jednokoľajnú trať s rozchodom 1 000 mm s Abtovou výhybkou. Na trati sa pri rekonštrukcii v roku 2007 urobila kompletne nová Abtova výhybka s betónovým základom kvôli rozmerom a nosnosti vozňov. Koľajnice zostali na trati pôvodné, vymenili sa drevené podvaly a popri trati sa kvôli spevneniu uložili gabionové koše.

Abtova výhybka nesie meno podľa švajčiarskeho strojného inžiniera a vynálezcu Carla Romana Abta (1850-1933, napr. v roku 1882 si dal patentovať ozubnicovú železnicu). Vozne sa vďaka Abtovej výhybke obchádzajú, a to tak, že každý z vozňov má na jednej strane kolesá s okolesníkom slúžiacim na vedenie kolesa po koľajnici a na druhej strane koleso podobné bubnu alebo valcu.

Twinliner

V roku 2012 bola do prevádzky uvedená 346 metrov dlhá pozemná lanovka v lyžiarskom stredisku Jasná. Výrobcom je rakúska spoločnosť ABS Transportbahnen. Prevádzka lanovky je celoročná. Údolná stanica sa nachádza pri vrcholovej stanici sedačkovej lanovky Biela Púť - Koliesko. Práve s ňou v letnom období slúži na dopravu návštevníkov k funitelu na Chopok. Na koľajovej dráhe sa pohybuje hydraulicky polohovaný vozeň s kapacitou max. 50 osôb a protizávažie. Využívajú sa laná s priemerom 16 mm (6ks) a 11 mm (2ks). Čas jazdy je 4 minúty pri max. prepravnej rýchlosti 2 m/s.